Provincie-Hoofdsteden-Tocht [19/22-05-2004]

In januari 2004 ontstaat binnen de groep PBP-fietsers (een mailingsgroep van langeafstandsfietsers) het idee om een rondje Nederland te doen. Ook wordt gedacht om ergens in 2005 een randonneursbrevet in de lage landen te organiseren, dus met deze combinatie wordt de naam Lowlands 1200 geboren met het voorvoegsel pre.

Na wat heen en weer gemail wordt de datum gezet op Hemelvaart, start vanuit Zwolle om vervolgens alle Provinciale hoofdsteden aan te doen. Er wordt een  globale route gemaakt die op ongeveer 1.080 kilometer uitkomt. Een aantal mensen en deelnemers nemen een deel van de routebeschrijving voor hun rekening en na twee maanden ligt er een gedetailleerde beschrijving op straat/weg nivo.

We zouden op woensdag 19 mei om 22.00 uur van start gaan met vijf rijders. Helaas vallen er twee af wegens ziekte en niet fit zijn als gevolg van. Teun uit Gemert, Gerrit uit Zwolle en ik van Schouwen-Duiveland zullen de tocht starten. Het schema staat om 60 uur non-stop. Voor dit doel had ik een Quest (een dichte volledig gestroomlijnde ligfiets) geleend, op zich al een uitdaging om daarmee zo_n tocht te ondernemen zonder enige ervaring met zo_n fiets. Voor de thuisblijvers zal ik steeds via internet de hoofdsteden doorgeven met rijd en gereden afstand

Zwolle: 19 mei 2004 (22.00 uur).

Drie man (twee op een Koga Myata Gran Racer en een in een Velomobiel Quest) gaan op pad. De avond valt en met een graad of 18 is het prima fietsweer.

Eerst Zwolle uit en dan een stuk langs de A28, daarna de stille Staphorsterdennen. Het is nu donker en na pakweg 40 km gaat de route volledig langs de Drentse Hoofdvaart naar Assen. Om 1 uur _s nachts kan na 76 km de eerste foto van het plaatsnaambord genomen worden (0:51).  Een uur later volgt nr 2: Groningen (104 km / 1:56).

De maag verdient enige aansterking en aan de rand van de binnenstad van Groningen wordt een Turks tentje gevonden waar de koffie prima smaakt. Ook worden de eerste meegenomen boterhammen en stukken bananenbrood opgegeten. Terwijl de Turkse discoklanken eindelijk verstommen bij het wegrijden vinden wij onze weg naar Leeuwarden.

Eerst langs het Hoendiep en vervolgens het Van Starkenborgh kanaal. Het is stil, alleen vele kikkers laten hun geroep horen en af en toe een mistbank maakt het wat kil. Hier rij ik voor de eerste keer lek. De andere twee bemerken dat niet, dus met mijn GSM even contact gezocht. De oorzaak van lek gaan kan ik niet vinden, maar na enkele kilometers staat ik weer plat. Het is even wennen een band te verwisselen bij een Velomobiel, het is wel makkelijk dat de wielen eenzijdig gemonteerd zijn. Bij Leeuwarden, na 169 km (5:30), komt de ochtendzon net te voorschijn als wij de foto nemen.

Een saaie rondweg door de stad, maar daarna een mooi stuk naar Zuid-Friesland volgt. Na Lemmer volgen de polders, waar na 10 km in Bant een ravitaillering is ingelast door Ineke de echtgenote van Gerrit en vriendin Ingrid. De soep en broodjesgezond worden met smaak verorberd op een grasveldje in Bant. Hier maak ik in de laadruimte van de bestelauto een schoonheidsslaapje van 30 minuten.

Weer op weg komt Theo met zijn roeifiets ons tegemoet. Hij wilde ons wel door Flevoland begeleiden en heeft dit ook voortreffelijk gedaan. Bij binnenkomst van Lelystad (277 km / 11:29) konden we geen bord vinden, maar toen we er weer uit reden kon foto nummer 4 alsnog worden gemaakt. Nu inclusief Theo, gemaakt door een vriendelijke passant.

De lange Vogelweg volgt, waarna Theo ons weer verlaat. Wij gaan richting Stichtse brug. Na de afdaling van de brug komt er aan het einde van het fietspad een stijl bruggetje. Ik ga hier stapvoets overheen om geen schade aan de Quest te krijgen. In eens stond ik bij het afrijden van het bruggetje plotsklaps stil. De _wegbeheerder_ had idee gevat een paaltje van 40 cm op het bruggetje te zetten, die had ik vanuit de Quest niet gezien, die kon ik ook niet zien. De neus van de Quest is flink beschadigd en de koplamp is in meerdere stukken.

Het beschadigde geheel heb ik met tape provisorisch vastgezet en we gaan balend weer verder.

We gaan door via Eemnes en Soestdijk, om daarna in Maartensdijk een bord patat met halve haan te scoren. Een uurtje later volgt de foto van Utrecht (342 km / 15:18).

Bij Utrecht een schitterend stukje langs de Vecht met vele monumentale villa_s. Na Breukelen open land tot aan Aalsmeer, waarna rond Schiphol vele werkzaamheden aan de weg het er niet makkelijker op maken. De wind was inmiddels de hele dag al westelijk en met name op dit laatste stuk richting Haarlem was dat niet in ons voordeel.

Bij Haarlem (406 km / 18:22) was geen enkel bord van een bebouwde kom te bekennen. We rijden wat dieper dan gepland de stad in en gokken op de weg er uit, maar weer niets. Dan maar een foto van het bordje _Rondje Haarlem_. Dat moet voldoende bewijs zijn.

De ringvaart om de Haarlemmermeer blijkt een prima fietsroute en wanneer we de Kaag naderen verlaten we deze ringvaart om even later in Rijpwetering van een avondmaaltijd (met schnitzel en alweer patat) te genieten.

Bij het wegrijden begint het licht te spetteren en bij Leiden vinden we het pad naast de Vliet dat ons naar Delft moet leiden. Helaas is dit pad niet continu te volgen en raken we het uiteindelijk kwijt. Dan maar op de borden naar Den Haag. Via Wassenaar langs de A44 komen we in Den Haag (462 km 22:20) voor de volgende foto.

Het is inmiddels weer donker, harder gaan regenen en de vele natte klinkerwegen zorgen er voor dat het tempo gedrukt wordt. De eerdere lekke banden, het zoeken van de route, de stops bij stoplichten en extra kilometers zorgen er voor dat we achter raken op ons tijdsschema. In Den Haag moeten we over het spoor naar Rijswijk, maar dat mag niet, uiteindelijk kunnen we via de voorzijde van Centraal de route naar Rijswijk weer vervolgen.

Gezien het tijdstip kunnen we de pont Maassluis-Rozenburg niet meer halen, dus we moeten via de Beneluxtunnel. Vanuit Delft gaan we langs de Schie naar Rotterdam, dit is een stuk met aangenaam asfalt. Ik ben hier aardig bekend, maar toch gaan we door het centrum van Schiedam omdat er geen fietspaden te vinden zijn. De Quest past net in de lift van de tunnel, helaas werkt de lift aan de zuidzijde niet. Via de roltrap komt de Quest ook boven. In Hoogvliet kunnen we net voor sluitingstijd een caf_ in waar we de nodige cafe_ne voor de nacht kunnen in nemen.

Tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis nemen we de oude trambaan, dat een mooi fietspad is geworden. Helaas moet ik het met mijn reserve(hoofd)lamp doen en het was pikkedonker, gelukkig kon ik een beetje van het licht van Teun en Gerrit gebruikmaken.  Via de Haringvlietdam komen we door Goedereede en Ouddorp. Teun en ik hebben inmiddels geweldige slaap gekregen. We besluiten te stoppen bij een tunneltje onder de N57. Bij de eerste stond de wind niet goed, tochtte flink, de tweede (bij de Brouwersdam) was beter. Ik en Teun hebben lekker een uurtje geslapen, ik in de Quest en Teun in een foliedeken. Een twee lawaaierige katten zorgen dat Gerrit niet kan slapen.

We stappen weer op en komen via de Oosterscheldekering en Veersegatdam vroeg in de ochtend aan in Middelburg (592 km 6:44). We zijn over de helft van de kilometers en hebben al 8 hoofdsteden bezocht. Een lang stuk door Zeeland en Belgi_ zal volgen. We merken dat de wind weer gedraaid is en nu uit het noorden tot noordoosten blaast. Dat betekent weer tegenwind.

Bij Kapelle-Biezelinge nemen we in de Caissons een fors ontbijt en in Kapelle Belgi_ slaan we bij een supermarkt proviand in voor de rest van de dag. We doorkruisen een paar voorsteden van Antwerpen om het Albertkanaal te zoeken. Langs dit kanaal moet een jaagpad liggen dat ons naar Maastricht zal leiden. We vinden het pad en het is eenvoudig om dit te blijven volgen.

Ruim 100 km dezelfde weg kan saai zijn, maar er is veel te zien. Veel andere fietsers, viaducten, schepen, sluiscomplexen en af en toe een hindernis bij een zijkanaal. Ook het mooie weer met veel zon is aangenaam.

Ruim over de helft nemen we een lange pauze en doen een tukkie in het gras. Weer slapen Teun en ik snel, maar bij Gerrit wil het niet lukken. Na en uur stappen we weer op en komen aan het eind van het jaagpad in Genk aan. Het is nu voor het eerst dat we echt hoogtemeters maken.

De fietscomputer geeft aan dat we boven de 70 meter komen en het landschap blijft golvend tot aan Maastricht. Na wat gezoek en met behulp van mijn GPS vinden we de weg naar deze meest zuidelijke provinciehoofdstad, waar we rond half 9 foto nummer 9 maken (809 km / 20:45). We rijden door naar de binnenstad op zoek naar een pizzeria. Na een rondje Vrijthof vinden we deze en zijn vervolgens twee en een half uur onder de pannen (veel te lang) alvorens we rond half 12 weer op de fiets stappen, de derde nacht in.

Het gaat nu niet zo goed meer. Tegenwind, vermoeidheid, slaapgebrek, kou (rond vriespunt), nog een lekke band; het zijn ingredi_nten die er voor zorgen dat we 6_ later nog maar 100 km verder zijn. We realiseren dat dit te traag is, maar kunnen het tempo niet echt opvoeren. Uiteindelijk bereiken we om 8 uur Den Bosch (946 km / 7:55) en we nemen een stevig ontbijt in de McDonalds aldaar. Ik maak nog lekker een slaapje van 15 min.

We zijn in het gebied waar Teun goed bekend is en hij leidt ons via de Maasbrug het Land van Maas en Waal in, waar we vele mooie autoluwe dijkjes volgen.

Het is even zoeken bij Echteld omdat de aanleg van de Betuwelijn voor herindeling van de wegen heeft gezorgd, maar we vinden vrij snel de juiste richting.

Bij Heteren gaan we de Rijn over en bij Oosterbeek moeten we weer eens klimmen over wat heuveltjes om in Arnhem, de voorlaatste provinciehoofdstad (1036 km / 14:18) te komen.

We gaan dwars door de stad, met een bijna 10% helling richting Apeldoorn.

Omdat het later is geworden dan we hadden verwacht en de wind nog immer noordelijk is, verlaten we de geplande route om zo de open stukken langs de IJssel te vermijden en een meer beboste route via de oude doorgaande weg te volgen.

Voor Beekbergen begint het te druppen en in Apeldoorn komen we in een fikse bui terecht. Het tempo zakt weer. Ik heb last van mijn achillespees waarschijnlijk door een iets te ver afgestelde trapbuis, maar we rijden stug door. In het zicht van Zwolle worden we opgewacht door de vader van Teun en Rick de zoon van Gerrit. Ze maken wat foto_s.

Wij draaien even later de IJsselbrug op en maken onze laatste foto bij binnenkomst van Zwolle (1106 km / 19:00). Een paar kilometer later zijn we, ruim 69 uur na het vertrek, weer terug op het uitgangspunt in de Zwolse wijk Veerallee.

We vertellen ons verhaal, maar zijn moe en voldaan. Het was een mooie rit. Zwaarder dan we hadden verwacht, maar de steeds aanwezige tegenwind zal hier debet aan zijn geweest.

Tekst is samengesteld uit de verhalen van Gerrit Schotman, Teun Lamens en Robert Lammerts